Is jouw conclusie de waarheid? Hoe om te gaan met negatieve ervaringen.

Angstblog 7

Dit is alweer het 7e angstblog. Heb je de eerdere blogs gemist? Kijk dan eerst op de website naar de eerdere blogs en lees ze vooral in de juiste volgorde, dan zal het je het meeste brengen.

In het vorige blog hebben we al een aantal manieren besproken om je angst aan te pakken. In dit 7e en (voorlopig) laatste blog over angst gaan we kijken naar een andere manier, namelijk Rationeel Emotieve Therapie (kortweg RET). Als je het model begrijpt, kijk je voortaan ook anders naar nieuws, informatie en films in de media. 

Wat is RET?

Laten we beginnen met een korte uitleg wat RET is. RET is ontwikkeld door Albert Ellis, een Amerikaanse psycholoog. Hij ontdekte dat problemen ontstaan door de manier waarop we naar zaken kijken en niet door de zaken zelf. Hij hanteert daarin het ABC-model, wat staat voor het volgende:

A = Aanleiding

B = Bril waar je door kijkt

C = Conclusie

Er gebeurt iets (A). Daar kijk je op een bepaalde manier naar (B) en daaruit trek je een conclusie (C). Daarop volgt de interpretatie of actie die jij neemt. De bril waardoor je kijkt bepaalt in dit model jouw Conclusie, en niet de Aanleiding, wat wij vaak denken. Een andere persoon reageert namelijk waarschijnlijk anders op dezelfde Aanleiding, waardoor er ook een andere C(onclusie) ontstaat.

A+B.001.jpg

RET gaat nog veel verder, maar voor dit blog houden we het bij deze introductie over RET. Mocht je meer over RET willen weten, kijk dan vooral op internet. 

Wat kun jij met dit model?

Nu je het model kent, kun je naar verschillende situaties in jouw dagelijkse praktijk kijken en bepalen wat specifiek A, B en C is en vooral wat niet. A is daarbij altijd een neutrale aanleiding/situatie, ontdaan van emoties, gevoelens en interpretaties, want die komen er namelijk vanuit B bij. En daar gaat in de praktijk al veel mis. Er wordt vaak een situatie geïnterpreteerd en die interpretatie wordt als A “gepresenteerd”. Kijk maar eens op Facebook, nieuwssites, kranten of andere media. Nu kun je vanuit deze invalshoek eens kijken en ontdekken wat werkelijk A, B en C is in de berichtgeving. 

Toepassing op jezelf

Vanuit onze reeks over angst gaan we het model toepassen op jou. Neem voor deze oefening eens een situatie die je al eerder hebt opgeschreven en waar je last van had. Bepaal eerst voor jezelf welke Conclusie jij voor jezelf hebt getrokken.

Vervolgens gaan we naar de situatie kijken. Is die situatie echt de ‘neutrale’ A of zit je Bril er ook in (en dat is bijna altijd)? Je kunt dit bepalen door jezelf te vragen “Is dit echt de neutrale gebeurtenis zonder emoties en gevoelens?” of “Als ik dit op tv zou zien en ik zou geen van de personen kennen, wat is dan de gebeurtenis?”.

Alleen al door dit te doen en de situatie terug te brengen naar de objectieve A, ervaar je al meer ruimte. Je “oordeel” over jezelf en/of de ander is eruit.

Wat je vervolgens gaat doen, is minimaal 5-10 andere Conclusies bedenken, waarbij de Conclusie positief of neutraal (in ieder geval voor jou) is.

Bij de gebruikelijke C stellen we onszelf meestal centraal. Een tip die helpt bij het bedenken van andere C’s is juist de ander of de situatie centraal stellen en jezelf er (zoveel mogelijk) uit halen.

Voorbeeld met Mariska

Mariska – uit onze eerdere blogs – gaat dit model op zichzelf toepassen. De situatie is een vervelend gesprek met een klant tijdens haar werk op de serviceafdeling. We laten Mariska eerst de situatie schetsen.

Mariska vertelt dat ze de klant zo goed mogelijk probeerde te helpen, maar wat hij wilde kon niet. De klant zei vervolgens dat Mariska er niet veel van snapte en hij werd boos op haar. Alsof het allemaal haar schuld was. Ze klapte toen dicht en de klant vond haar toen maar dom en hing teleurgesteld op. De conclusie die Mariska uit deze gebeurtenis trekt is hier dat mensen geen respect voor haar hebben en dat ze dom is omdat ze dichtklapte.

We laten Mariska nu de A, B en C scheiden. Woorden als boos, dom, teleurgesteld en schuld vallen al meteen op als interpretaties. Mariska komt uiteindelijk tot de volgende A:

Er belde een klant die iets wilde wat niet kon. Toen ik dat aangaf reageerde hij daarop met stemverheffing. Ik klapte toen dicht en de klant hing toen op.

Wellicht werd de klant echt boos, maar dat weten we niet. Het kan ook gespeeld zijn. Daarom is boos vervangen door de stemverheffing van de klant. De A geeft Mariska al wat ruimte. Nu op zoek naar alternatieve conclusies. Na wat zoeken krijgt Mariska het onder de knie en komt ze tot zes conclusies:

  • • De klant was teleurgesteld over de regels;
  • • De klant probeerde mij met stemverheffing te overdonderen;
  • • De klant baalde echt van zijn probleem en reageerde dat af op mij;
  • • Deze klant heeft een kort lontje;
  • • De klant probeerde door te bluffen iets onterechts voor elkaar te krijgen;
  • • De klant merkte dat wat hij probeerde niet werkte en hing toen op.

Alleen al het bedenken van nieuwe conclusies geeft Mariska meer ruimte en uiteindelijk ziet ze in dat er dus ook veel andere mogelijke interpretaties van de situatie zijn. Daarmee voelt het voor Mariska veel beter. 

Dit is ook zo voor jou als je dit doet. Daarbij zal de ene conclusie beter voor je voelen dan de ander. Dat is prima en helemaal normaal. 

Omdat de interactie al voorbij is, kun je niet toetsen of een van de nieuwe conclusies waar is, maar je kunt je oude conclusie ook niet toetsen. Een van de nieuwe conclusies zou dus net zo goed waar kunnen zijn. Zoals we gelezen hebben in blog 3 over gedrag en intentie gaat het vaak niet om jou, maar zet jij jezelf vaak wel centraal bij de conclusie. Door dat nu eens niet te doen, creëer je ruimte en ervaar je meer rust.

Heel veel succes met het toepassen van RET op jezelf! Mocht je het nog lastig vinden om alternatieve conclusies te bedenken, neem dan contact op met mij per mail en dan help ik je om een nuttige lijst te maken. 

Hiermee zijn we (voor nu) aan het einde gekomen van onze reeks angstblogs. Graag hoor ik je feedback. Laat me weten hoe je reis is geweest en wat deze blogs je hebben opgeleverd. Dat zou ik erg leuk vinden om te lezen. Dit mag in een reactie hieronder of in een e-mail naar adk@bitraining.nl. Ik kijk er naar uit!

Daarnaast geef ik nog iets speciaals weg als dank voor het lezen en volgen van deze blogs en het werken aan jezelf. Ik geef een aantal FaceTime of Skype sessies van een half uur weg waarin we aan de slag gaan met elk onderwerp wat je wil gerelateerd aan de blogs. Dit kan dus over je angsten, gedachten of vragen n.a.v. de reeks zijn. Als je daarvoor in aanmerking wil komen kun je dat ook aangeven in je reactie of me een mailtje sturen en dan neem ik contact op met de winnaars daarvan om dat in te plannen.

Als je voortaan automatisch een mailtje wil als ik een nieuwe blog plaats meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

Succes, Antonie

Is dit artikel interessant? Vertel het verder...

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin

Leave a comment

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs? Schrijf je dan via onderstaand formulier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan een mailtje als er een nieuwe blog geplaatst is.

Antonie