De angst aanpakken

Consistent gedrag en gevoel uitdoven

Dit is alweer het 6e angstblog. Heb je de eerdere blogs gemist, lees dan vooral de eerdere blogs in de juiste volgorde en doe de oefeningen, dan brengt het je het meest.

In de afgelopen blogs ben je al aan de slag geweest met je angsten. Vanaf dit blog gaan we vol de strijd aanbinden met onze angsten. We bespreken manieren waarmee je kan zorgen dat je angsten je niet weerhouden van het doen van wat jij wilt, zodat je jezelf kunt ontwikkelen.

Consistentie

De eerste tactiek die ik je wil aanreiken werkt voor angsten, maar ook veel breder. Deze is bruikbaar bij allerlei activiteiten die je wil doen of doelen die je wil bereiken, met name wanneer je niet zeker weet of je het zal gaan volhouden.

 

Wat je doet, is zodra je een besluit neemt dat je iets wil doen , het zo breed mogelijk bekend maken. Vertel over je plannen aan collega’s, vrienden en familie, zet het op Facebook, Instagram, enzovoort.

Waarom? Wij willen als mensen graag betrouwbaar overkomen op anderen en daarom zijn we geneigd consistent gedrag te laten zien. Als we iets zeggen (of nog liever opschrijven) dan willen we ons er dus graag aan houden. Robert Cialdini heeft daarover o.a. geschreven in zijn boek “Invloed”. Overigens echt een aanrader voor degenen die het boek niet kennen.

Door het tegen zoveel mogelijk mensen te zeggen, heb je meer commitment voor je doel. Je zet beter door. Ik maak regelmatig gebruik van deze tactiek. Ik weet hoe het werkt, maar het werkt toch. Zodra ik iets nieuws bedenk wat ik wil gaan doen (bijvoorbeeld toen ik besloot deze blogs te gaan schrijven) vertelde ik het aan verschillende mensen. Daardoor ben ik veel sterker geneigd het te doen en neem ik beter actie waardoor het gebeurt dan wanneer ik het niet aan anderen verteld had.

Sterker nog, in mijn eerste blog kondigde ik niet voor niets aan dat ik een reeks blogs zou gaan schrijven. Als ik dat vervolgens niet zou hebben gedaan, voelt het voor mij dat ik mijn geloofwaardigheid als persoon in het algemeen verlies. Een krachtige motivator om door te blijven schrijven.

Uitdoven van het gevoel

Een andere tactiek bij een probleem, fobie of angst is het laten uitdoven van het probleem. Om het uit te leggen, nemen we als voorbeeld iemand die extreem bang is van spinnen. Door de persoon stap voor stap steeds verder bloot te stellen aan spinnen kan de angst worden weggenomen.In eerste instantie wordt bijvoorbeeld een spin in een ondoorzichtig doosje in dezelfde ruimte als de angstige persoon gezet. Eerst voelt dat heel eng, maar langzaam wordt het minder eng. Door de persoon elke keer een cijfer voor de angst te laten geven, is het helder wanneer de angst laag genoeg is voor de volgende stap. Die is dan bijvoorbeeld om de spin in een glazen afgesloten pot in dezelfde ruimte te zetten. Ook dit zal eerst eng zijn en dan uiteindelijk toch minder eng worden.

Vervolgens mag de persoon op zijn of haar eigen tempo dichter naar de spin in de pot. Daarna wordt de deksel er af gehaald en na nog een aantal tussenstappen laat men de spin over de hand van de persoon lopen. Dit kan langere tijd duren (tot weken), maar op die manier wordt de angst voor de spin uitgedoofd.

Zoiets kan je zelf ook doen voor jouw angst. We hebben in de vorige blogs inzicht gekregen in de soorten angst. Doel van uitdoving is ervoor te zorgen dat je elke dag de angst ervaart van datgene waar je bang voor bent. Op die manier ga je ervaren dat de angst groter is dan de werkelijke ervaring en dat het eigenlijk veel minder voorstelt dan je denkt.

Maak voor jezelf maar eens een lijst met allerlei situaties waarin angst je weerhoudt. Vervolgens ga je elke dag één van die dingen doen waarbij essentieel is dat wat je vreest ook echt gebeurt. Dus als wat je doet succesvol was, voldoet het niet en moet je iets anders doen of de situatie verder verzwaren, zodat je voelt wat je vreesde.

Als voorbeeld: Bert heeft angst om te falen. Dus Bert moet situaties bedenken waarin hij faalt. Activiteiten die hij bedenkt zijn bijvoorbeeld:

–       Klusjes in huis doen die hij nog nooit gedaan heeft

–       Een mail schrijven naar zijn krant die geplaatst wordt

–       Ongetraind een kwarttriatlon doen

–       Onder zijn volgende presentatie uitkomen

–       Korting vragen bij de benzinepomp

–       Enzovoort

Ook Mariska maakt een lijstje voor haar angst voor afwijzing. Zij komt tot het volgende lijstje:

–       Zwaaien naar 3 vreemden terwijl ze in de file staat

–       Vragen of ze voor mag bij de rij bij de supermarkt

–       Haar collega vragen zijn boterhammen met haar te delen in de lunch

–       Een wildvreemde geld vragen

–       Het kaartje van een gekocht kledingstuk afknippen en het dan terugbrengen

–       Enzovoort

Het worden twee leuke, uitdagende lijstjes die Bert en Mariska beiden ook gaan uitvoeren.

Maak dus voor jezelf ook zo’n lijstje en ga er mee aan de slag. Het mooie is dat door dit te doen je twee dingen gaat ervaren. Enerzijds hoe die angst die je hebt, echt voelt als het gebeurt en anderzijds dat je veel meer voor elkaar krijgt dan je van tevoren bedacht. Het zal je waarschijnlijk zelfs positief verrassen hoe moeilijk het is om een nee of negatieve reactie te krijgen. Er kan veel meer dan je zelf denkt dat kan. We worden namelijk meestal beperkt door onze eigen gedachten en niet door de werkelijkheid.

Voor verdere inspiratie en informatie over uitdoving verwijs ik je graag naar

https://www.rejectiontherapy.com. Hier vind je informatie en ook een kant en klare lijst met 100 mogelijke acties waarop je afgewezen kan worden (en kan falen, en die je ook bij diverse andere angsten kan gebruiken). Ook kan je hier een kaartspel bestellen met allerlei ideëen.

Succes met alle negatieve gevoelens (of juist het gebrek eraan) die je gaat ervaren. Deel vooral ook jullie feedback ,ervaringen en suggesties van dingen die op het lijstje kunnen in de reacties. Leerzaam en inspirerend voor iedereen!

Is dit artikel interessant? Vertel het verder...

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin

Leave a comment

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs? Schrijf je dan via onderstaand formulier in voor mijn nieuwsbrief. Je ontvangt dan een mailtje als er een nieuwe blog geplaatst is.

Antonie